Sidor

4 mars 2017

Det här med 40 års kris

Ett collage av träning- ett axplock av min så kallade 40-års kris haha.

Alltså jag och träning, eller nej det har aldrig funnits ett jag och träning, jag har nog bara ägt ett träningskort tidigare och det var när jag var i 18-årsåldern. Och redan då hatade jag gym (och gör det typ fortfarande). Men nej träning har aldrig varit min grej. 

Så vad hände? Jo en 40årskris som jag skämtsamt kallar det för. Fast egentligen började det för 2 år sen, när jag fick ett aktivitetsarmband. Ett bra sätt att börja på och för mig var det att ha koll på stegräknaren, minst 10000 steg varje dag. Mitt jobb gör halva jobbet kan man säga, så nu försöker jag gå ca 15000 steg varje dag (vardag). 

Och för nått år sen så provade jag yogan för första gången och fastnade direkt för det. Har provat både lugn och mer fysiskt krävande yoga och det är som 'balsam för kroppen', mentalt som fysiskt. 

Och i år köpte jag ett Friskis & Svettis kort, gaah som i sig är jättestort för mig eftersom jag har så svårt med gym (=mycket folk, stora folkmassor). Alltså jobbigt pga den miljön, ute på krogen eller på en fest- inga problem, men så fort det är utanför min comfortzone så blir det jobbigt, och då har jag bara skitit i det. 

I ärlighetens namn köpte jag kortet där pga det stora utbudet de har av yoga- jag har nog provat på de flesta yogapassen och har hittat några favvopass, men att jag sen vågade prova andra pass. Jympa, dans, till och med indoor walking och därigenom har jag hittat nya favvopass. Otroligt men så jäkla härligt! Jag kan ju! Jag är inte äldst, yngst, sämst, störst, minst mm (vilken ursäkt man än har haft tidigare) jag gör så gott jag kan. Och det är roligt, såå mycket roligare än jag kunnat föreställa mig. Att träna- det kan va kul alltså?! ;) 

Största vinsten genom träning, vare sig det är promenader, yoga, friskis&svettis, simning, så har det gjort stora skillnader i det här med min sömn. Jag har i många år haft det jobbigt med sömnen då jag tidigare har snittat ca 4-5 timmars sömn per natt. Jag har haft så svårt att somna- kroppen har varit trött men min hjärna har gått på högvarv kvälls och nattetid. Främst yogan har hjälpt mig mentalt att släppa tankeverksamheten vid sovtid. 
Men att träna gör en väldigt trött för då har ju kroppen fått jobba- jag har ju totalt chockat min kropp detta år hahaha. Så sova har inte varit nå problem alls på sistone, före kl 23 sover jag gott! Tidigare var jag uppe till kl 02 varje natt...

Så, 40 årskris eller inte, tydligen är det aldrig försent att börja träna, det gäller bara att våga prova och hitta "sin grej". Jag älskar jympa och yogapassen, det funkar för mig och får mig att må bra. Och det var ju inte så farligt att träna med en massa andra folk omkring mig. Jag kör mitt race!

I år är det fan mitt år!
;) 



Inga kommentarer: