Sidor

10 december 2009

Snart jul..

Det vankas jul. Så här ser det ut just nu med julklappsinslagningen. Alla paket på bilden är till Viktor förutom en som är till Tim. Har några kvar att slå in samt tre till som skall inhandlas men sen så är det klart! För att komma in i stämningen så dricker jag julmust- mums!

Läste nyss Lindas blogg om deras jultraditioner och kom att tänka på våra 'jultraditioner'. Förra året hade vi precis flyttat in i huset, det var flyttkartonger högt och lågt och renovering för hela slanten så förra året hade vi ingen direkt jul hemma. Den firades hos mina föräldrar.

I år känns det mer juligt och det är kul och mysigt att hålla på med julstök och allt som hör julen till. Än är Viktor för liten för att förstå julen och för kunna vara delaktig i bak och pyssel men nästa år så...! Men han får hänga på så gott det går...! Inge julfirande här hemma i år heller dock så matlagningen slipper vi- ja förutom julskinkan, den ska Tobbe tillaga innan julafton. Bakning då- ja nu är inte jag så förtjust i lussebullar, knäck och andra typiska julkakor/godis. Men pepparkakor kan jag göra, inte för att dom äts här, min käre man föredrar butiksköpta (hmf!). Jag gör hellre vanliga kanelbullar, mjuk pepparkaka osv, sånt som iallafall är gott, hihi.

Julfirandet då? På julaftons dag ska vi till Tobbes föräldrar där även hans morfar är och tar en fika. Sen lagom till Kalle Anka åker vi till min mellersta bror och familj och firar julafton där med mat, julklappar, tomte mm. Mina föräldrar åker utomlands i år, åker redan 15 december och blir borta två veckor. Vad mina andra två bröder gör, ja vem vet....!

Julgranen vill jag typ klä nu- men väntar till nästa helg (4 advent). Vi har en gran men sen inte så mycket mer...! Så krimskrams måste också inhandlas.

Allra roligaste är att julpynta och slå in fina julklappar. Köper inte alls många klappar i år, det handlar om kvalitet inte kvantitet. Klappar som betyder något och som behövs och uppskattas. Jag och Tobbe kommer köpa något till OSS tillsammans, något VI behöver här hemma. Vi får se vad det blir.

Bästa är iallafall de tre veckorna vi är lediga alla tre. Det ska bli så skönt!




Inga kommentarer: